vraag & antwoord

V: Hoe sluit ik via Autoverzekeringwereld.nl een autoverzekering?
A: Heel simpel. U voert de benodigde gegevens in en krijgt direct een vergelijk te zien van verschillende maatschappijen. Vervolgens kunt u de maatschappij(en) kiezen die u wenst en hierbij een offerte opvragen of zelfs direct uw verzekering afsluiten. Kiest u voor afsluiten dan zal uw aanvraag direct in behandeling worden genomen. Een definitieve acceptatie ontvangt u echter alleen tijdens werkdagen.
U heeft vergeleken en wilt direct een verzekering sluiten? Klik hier
U wilt een offerte aanvragen? Klik hier
 
V: Hoe kan ik een voorlopige dekking aanvragen?
A: Als u een offerte heeft aangevraagd kunt u via Autoverzekeringswereld.nl direct een voorlopige dekking aanvragen. Wij zullen die direct online voor u beoordelen. Indien u bent geaccepteerd zult u hierover per e-mail bericht ontvangen.
U wilt een offerte aanvragen? Klik hier
Een voorlopige dekking kunt u ook telefonisch aanvragen. Onze medewerkers van zijn op werkdagen bereikbaar tussen 9:00 en 17:00 bereikbaar op telefoonnummer 030-2851995.
 
V: Hoe kan ik mijn autoverzekering opzeggen ?
A: Sluit u bij ons een nieuwe verzekering af dan regelen wij voor u geheel gratis de opzegging van uw oude verzekering. U dient hiervoor wel rekening te houden met uw opzegtermijn. Verkoopt u uw auto dan dient u de bij ons verzekerde auto met een vrijwaringsbewijs uit de verzekering te halen. U kunt samen met uw offerte een opzegbriefje uitprinten.
 
V: Wilt u uw lopende verzekering via Autoverzekeringwereld.nl beëindigen?
A: U kunt ons per e-mail uw opzegging doorgeven.  Klik hier
 
V: Direct zien hoeveel u kunt besparen op uw autoverzekering?
A: Maak direct een vergelijking en begin met besparen. Klik hier
 
V: Ik heb een nieuwe auto gekocht. Hoe meld ik de gegevens aan de verzekeraar?
A: Via de e-mail of telefoon kunt u ons de gegevens van uw nieuwe auto doorgeven. U kunt direct een nieuwe premie berekenen bij uw huidige verzekeraar of bij een andere. De oude verzekering kunt u opzeggen op het moment dat u de nieuwe verzekering hebt afgesloten.

V: Ik heb een andere auto gekocht, en nu?
A: Via het mutatieformulier kunt u de wijzigingen aan ons doorgeven. Wij zullen ervoor zorgen dat de premies met elkaar verrekend worden en u niet teveel zult betalen.
 
V: Waarom is mijn premie via Autoverzekeringwereld.nl zoveel goedkoper?
A: Wij werken enkel via internet waardoor wij efficiënt en met minimale kosten kunnen opereren. Tevens kunnen wij daardoor hogere kortingen krijgen bij verzekeraars.
 
Ook profiteren van de unieke Autoverzekeringwereld.nl kortingen?
Klik hier om direct te zien hoeveel u kunt besparen op uw autoverzekering.
Heeft u al een offerte, en wilt u direct profiteren? Klik hier om af te sluiten.
 
V: Wat is het voordeel om via Autoverzekeringwereld.nl een autoverzekering af te sluiten?
A: Wij maken het u gemakkelijk door alle verzekeraars die passen bij de door u ingevulde gegevens direct te kunnen vergelijken. U bent daardoor goedkoper uit en bovendien scheelt het veel vergelijkingswerk.

De voordelen van Autoverzekeringwereld.nl voor u op een rijtje:

  • Onafhankelijk vergelijken, een offerte aanvragen, en direct verzekeren
  • Voordelige premies
  • Snel en gemakkelijk te regelen
  • Unieke korting op uw autoverzekering (tot 20%)

Ook nu profiteren? Maak direct de vergelijking en zie welke verzekering voor u het voordeligst is!
 
V: Hoe verloopt de betaling?
A: U kunt bij uw aanvraag kiezen om te betalen per maand, kwartaal, halfjaar of per jaar. Daarna kunt u kiezen voor een acceptgiro of automatische incasso. U hoeft dus niet met uw creditcard of vooruit te betalen. De betaling wordt altijd gedaan aan Voogd & Voogd. Voogd & Voogd is gevolmachtigde van de maatschappijen die Autoverzekeringwereld.nl u aanbiedt. Zij verzorgen ook de schadebehandeling.
 
V: Hoe kan ik mijn schadevrijejaren aantonen ?
A: Schadevrije jaren kunt u op verschillende manieren aantonen.
Roydata
Indien u uw auto na  1 september 2007 heeft verkocht registreert uw oude verzekeraar de opgebouwde schade vrije jaren in een centrale database genaamd Roydata. Uw nieuwe verzekeraar controleert Roydata op de door u opgegeven jaren die u schriftelijk ontvangt. Op die manier kunt u uw schade vrije jaren aantonen en hoeft u dus geen documenten meer te bewaren.
 
Royementsverklaring
Indien u uw auto voor 01 september 2007 heeft verkocht kunt u uw schade vrije jaren aantonen middels een originele royementsverklaring. Deze heeft u van uw verzekeraar ontvangen, nadat u daar de autoverzekering heeft beëindigd. Een royementsverklaring is een waardedocument. Deze wordt maar één keer verstrekt. Wees er dus zuinig op. De verklaring is slechts één jaar geldig, daarna vervallen de schadevrije jaren. Sommige verzekeraars nemen in overleg ook een verklaring ouder dan 1 jaar over.
 
Leaseverklaring
Na een periode van een leaseauto kunt u een verklaring ontvangen van de leasemaatschappij omtrent het schade vrij rijden. Leaseverklaringen worden meestal overgenomen, omdat leasemaatschappijen schades zorgvuldig registreren.
 
Werkgeversverklaring
Een werkgeversverklaring wordt niet altijd geaccepteerd. Vraag uw werkgever daarom naar een verklaring van de betreffende verzekeraar. U dient echter wel de enige bestuurder te zijn geweest van het voertuig. Of verklaring van de schade vrije ook echt overgenomen wordt is altijd ter beoordeling van de nieuwe verzekeraar. Maak hier een vergelijking met uw schadevrije jaren.
 
V: Wat is een Bonus-Malus of No-Claim verklaring?
A: Een Bonus-Malus of No-Claim verklaring is een schriftelijke verklaring (geldigheid meestal 1 jaar na afgiftedatum) van uw verzekeringsmaatschappij. U ontvangt deze na beëindiging van de verzekering en wordt gebruikt door uw nieuwe verzekeraar. LET OP: Autoverzekeringwereld.nl berekent uw premie ALTIJD op basis van de schadevrije jaren van uw vorige verzekeraar. Dit betekent dat uw premie hoger of lager kan zijn dan de online door u berekende premie indien het aantal schadevrije jaren afwijkt van hetgeen u heeft ingevoerd. Als de schadevrije jaren overeenstemmen, klopt de premie uiteraard ook.
 
V: Wanneer kan ik mijn autoverzekering opzeggen ?
A: Dit kan in meerdere gevallen:
Per contractsvervaldatum
Op uw polis is een datum opgenomen waarop uw verzekering jaarlijks  wordt verlengd. Eén of twee maanden voor het vervallen van die datum dient u uw verzekering schriftelijk op te zeggen. De voorwaarden dient u goed in acht te nemen, deze kunnen verschillen per verzekeraar.
 
Wegens premieverhoging of wijziging voorwaarden
Indien de verzekeraar de voorwaarden van de verzekering aanpast of de premie verhoogd kunt u uw verzekering opzeggen. De verzekeraar dient u over dergelijke wijzigingen te informeren waarna u een maand te tijd heeft om o[ te zeggen. De premieverhoging mag echter niet ten gevolge van een schade of een wijziging zijn. Het moet gaan om een wijziging die door de verzekeraar op alle polissen wordt doorgevoerd, dit geldt ook voor een wijziging van voorwaarden.
 
Verkoop van het object
Wanneer u de auto heeft verkocht kunt u de verzekering beëindigen. U dient hierbij een kopie van het vrijwaringsbewijs aan de verzekeraar te verstrekken waarna de verzekering zal worden benodigd op de vrijwaringsdatum. Dit dient binnen een maand na vrijwaring te geschieden.
 
Ik heb mijn auto verkocht
Als u uw auto verkocht heeft zijn er een paar mogelijkheden:
U heeft een andere auto gekocht. U dient dan het mutatieformulier in te vullen. Uw nieuwe auto wordt dan direct (afhankelijk van acceptatie) verzekerd op uw bestaande polis. Teveel/te weinig betaalde premie wordt verrekend.
U heeft de auto verkocht en zult (binnen 1 jaar) een andere auto kopen. Wij ontvangen dan graag per post een ingevuld en ondertekend opschortingsformulier, alsmede een kopie van het vrijwaringsbewijs. Zodra u een andere auto heeft gekocht kunt u deze direct verzekeren (afhankelijk van acceptatie) door het invullen van het mutatieformulier. Teveel betaalde premies worden verrekend wanneer de nieuwe auto wordt verzekerd. Wij adviseren u het formulier aangetekend te verzenden om er zeker van te zijn dat deze door ons wordt ontvangen.
Indien u de auto heeft verkocht en niet van plan bent een andere auto te kopen dan ontvangen wij graag een royementsformulier (ondertekend en per post). Wij adviseren u het formulier aangetekend te versturen. Teveel betaalde premie wordt aan u gerestitueerd. Er kunnen bij tussentijdse beëindiging wel kosten in rekening gebracht worden. U ontvangt tevens een no-claim verklaring.
 
V: Wat is een WA Beperkt Casco verzekering ?
A: Een WA Beperkt Casco verzekering is een tussenvorm tussen WA en WA Volledig Casco, en wordt meestal gesloten voor auto's tussen de vier en acht jaar oud. Deze verzekering dekt:

  • het risico van aansprakelijkheid voor schade die u met uw auto toebrengt aan anderen (dit is de wettelijk verplichte WA-dekking);
  • schade aan uw auto als gevolg van met name genoemde gebeurtenissen, zoals: 
    • brand en blikseminslag 
    • diefstal, joy riding en inbraak 
    • storm en hagelschade
    • botsing met loslopende dieren en vogels
    • ruitbreuk 

De verzekering staat bekend onder verschillende benamingen zoals WA Beperkt Casco verzekering, WA Extra verzekering en WA Mini Casco verzekering.
Direct een offerte voor een beperkt casco dekking? Klik hier.
 
V: Wat is een WA Volledig Casco (All-Risk) verzekering ?
A: Deze verzekering dekt:

  • het risico van aansprakelijkheid voor schade die u met uw auto toebrengt aan anderen (dit is de wettelijk verplichte WA-dekking);
  • schade aan uw auto (ook als u schuld heeft) als gevolg van bijvoorbeeld: 
    • omslaan 
    • slippen 
    • (eenzijdige) aanrijding 
    • brand en blikseminslag 
    • diefstal 
    • stormschade en alle overige ‘van buiten komende onheilen’ (niet zijnde een 'eigen gebrek' van het voertuig)

De verzekering staat ook bekend onder de benaming All Risk verzekering.
Direct een offerte voor een volledig casco dekking? Klik hier.
 
V: Wat is een WA verzekering ?
A: De WA verzekering is wettelijk verplicht vanaf het moment dat de auto op uw naam wordt geregistreerd. Bij de WA verzekering is alle schade verzekert die u met uw voertuig aanbrengt aan derden en/of inzittenden van de auto (niet de bestuurder). Schade aan uw eigen auto is hierbij niet verzekerd.
 
V: Is een WA Volledig Casco verzekering hetzelfde als een All Risk verzekering ?
A: Ja, de benaming verschilt maar de verzekering is inhoudelijk gelijk.
 
V: Wat is een eigen risico ?
A: Het eigen risico is het gedeelte van de schade dat u zelf moet betalen. Het eigen risico geldt alleen voor casco-schade aan uw eigen auto. Dus niet voor schade die u toebrengt aan anderen. De meeste verzekeraars hanteren standaard een eigen risico van EUR 130,- tot 150,-. Veelal kunt u dit afkopen (tegen een premietoeslag) of verhogen (dan geldt een premiekorting). In de vergelijking tonen wij u het eigen risico van elke aanbieder, dat het door u opgegeven gewenste eigen risico het dichtst benadert.
Direct een offerte maken met het door u gewenste eigen risico? Klik hier.
 
V: Kan ik zelf de hoogte van mijn eigen risico kiezen ?
A: Op Autoverzekeringswereld.nl kunt u zelf uw eigen risico kiezen. Dit uiteraard wel binnen de door de verzekeraars vastgestelde bedragen. Bij ons kunt u zelf een keuze maken voor het gewenste eigen risico en daarmee uw maandelijkse premie beïnvloeden.
Direct een offerte maken? Klik hier.
 
V: Hoeveel schadevrije jaren heb ik nu?
A: Om op die vraag antwoord te kunnen geven dient u bij uw verzekering het aantal schadevrije jaren op te vragen. Let op, dit verschilt met het aantal ‘tredes’ dat op uw polisblad vermeldt staat. Het aantal schadevrije jaren is van grote invloed op uw premie. Op basis hiervan wordt namelijk de trede op de bonus-malus ladder (de no-claim korting) bepaald. Indien u veel schades heeft gehad zou het kunnen zijn dat dit een negatief getal is. Bij elke schade kunt u namelijk zomaar 4 schadevrije jaren moeten inleveren. Vooral wanneer u nog maar kort verzekerd bent (bijvoorbeeld 1 jaar) en al schade hebt veroorzaakt kan dit een negatief getal zijn en betaald u extra premie. De offerte (en ook de polis) die u van ons ontvangt is gebaseerd op de door u aangeleverde informatie. De premie wordt pas definitief vastgesteld wanneer u een originele royementsverklaring van uw huidige verzekeraar toestuurt, waarop het aantal schadevrije jaren staat vermeld. Indien u op dit moment een "malus" hebt, kunnen wij uw aanvraag niet accepteren.
 
V: Mijn polisblad vermeldt het aantal treden, maar geen schadevrije jaren. Wat nu?
A: Het aantal treden komt niet overeen met het aantal schadevrije jaren. Wij raden u aan uw verzekeraar of tussenpersoon te vragen hoeveel schadevrije jaren u opgebouwd heeft. U dient het juiste aantal te weten om een correcte berekening te kunnen maken.
 
V: Waarom krijg ik zoveel korting zonder dat ik schadevrije jaren heb opgebouwd?
A: De verzekeraars bepalen de hoogte van het kortingspercentage zelf. Een paar maatschappijen geven onder bepaalde voorwaarden een hele hoge (start)korting. Hier is in de vergelijking al rekening mee gehouden.
 
V: Kan ik de auto direct verzekeren?
A: Ja, u kunt uw auto tijdens kantooruren direct via ons verzekeren. U vult alle gegevens in bij de berekening en kiest bij de door u geselecteerde verzekering voor "direct aanvragen". U ontvangt dan per e-mail een aanvraagformulier. Vervolgens neemt u telefonisch contact op met Autoverzekeringwereld.nl, en wij kunnen uw auto dan (afhankelijk van acceptatie) direct verzekeren. Het volledig ingevulde en ondertekende aanvraagformulier stuurt u vervolgens naar ons toe: Autoverzekeringwereld.nl, Afd. Acceptatie, Postbus 252, 3990 GB  HOUTEN.
 
V: Hoe kan ik een andere auto verzekeren?
A: Indien uw ‘oude’ auto reeds via ons verzekerd is kunt u middels het mutatieformulier de wijzigingen doorgeven en daarmee de nieuwe auto verzekeren. Teveel of te weinig betaalde premies worden automatisch verrekend. Indien u een extra auto wilt verzekeren (die geen andere auto vervangt) kunt u gewoon de stappen volgen voor het afsluiten van een verzekering. De kans bestaat dat u hierdoor ook in aanmerking komt voor extra korting. Neem hiervoor telefonisch of per e-mail contact met ons op.
 
V: Wat is de zwarte lijst?
A: Deze lijst vermeldt personen die om een bepaalde reden een verzekering zijn geweigerd of opgezegd. Ook mensen met een ontzegging van de rijbevoegdheid staan vermeld. Tevens zijn de mensen die in de negatieve schadevrije jaren (maluspositie) beland zijn en wiens verzekering beëindigd/geschorst is opgenomen. Het systeem wordt actueel gehouden door de Stichting Centraal Informatie Systeem (CIS) voor in Nederland werkzame verzekeringsmaatschappijen. De registraties kunnen alleen door de verzekeraars (dus niet de tussenpersonen) worden doorgevoerd of verwijderd. De gegevens blijven vijf jaar staan. De personen met een maluspositie blijven echter vijftien maanden vermeld staan. Voordat een verzekeraar de verzekering accepteert zal altijd het systeem worden geraadpleegd. Wie op de lijst staat wordt zelden voor een verzekering geaccepteerd.
 
V: Ik wil van verzekeraar wisselen. Kan dat zomaar?
A: Aangezien een autoverzekering een contract is kan niet zomaar worden gewisseld van verzekeraar. Het contract loopt meestal een jaar. Eén of twee maanden voor de contractvervaldatum kunt u schriftelijk uw verzekering beëindigen.  De contractsvervaldatum staat op uw polisblad vermeld. De opzegging dient schriftelijk te geschieden. Bij voorkeur aangetekend om er zeker van te zijn dat uw documenten worden ontvangen.
 
Wanneer er door de verzekeraar een premiestijging of nieuwe voorwaarde wordt doorgevoerd (die in uw nadeel werkt) dan kunt u de verzekering te allen tijde opzeggen. Binnen één maand dient u hierop te reageren. Let op dat u er wel tijdig voor zorgt dat u een nieuwe verzekering heeft.
 
Indien u een andere auto heeft gekocht kunt u de huidige verzekering beëindigen door een kopie van het vrijwaringsbewijs te overleggen.  Veel verzekeraars zullen de reeds door u voldane premie over de resterende periode terugbetalen (sommigen onder inhouding van administratiekosten) en de polis beëindigen. Er zijn ook maatschappijen die de reeds voldane premie reserveren en in mindering brengen op de premie voor uw volgende auto.
 
V: In welke gebieden is mijn auto verzekerd?
A: Het kan per verzekeringsmaatschappij verschillen, maar over het algemeen is uw auto in geheel Europa verzekert.
 
V: Kan ik mijn medepassagiers meeverzekeren?
A: Voor passagiers kunt u een ongevallen-inzittendenverzekering of een schade-verzekering inzittenden afsluiten. U kunt dit aanvinken in de module.
 
V: Kan ik extra aangebrachte accessoires meeverzekeren?
A: Ja, maar deze dient u wel de specificeren (niet voor WA).
 
V: Is mijn autoradio meeverzekerd?
A: Ja, maar deze dient u wel separaat op te geven (niet voor WA).
 
V: Is mijn navigatiesysteem meeverzekerd?
A: Ja, maar deze dient u separaat op te geven (niet voor WA).
 
V: Wat is het verschil tussen SVI en een OVI?
A: Een SchadeVerzekering voor Inzittenden verzekert de (letsel)schade van bestuurder en passagiers tot een bepaald maximum per gebeurtenis. Als het verzekerd evenement zich voordoet wordt er naar de daadwerkelijke schade gekeken.
Bij een schade op een ongevalleninzittendenverzekering wordt alleen naar het gevolg van de schade gekeken. Bij overlijden of blijvende invaliditeit wordt het verzekerd bedrag uitgekeerd, zonder dat er naar de hoogte van de schade wordt gekeken.
 
Hoewel wij de meest gestelde vragen met de grootst mogelijke zorgvuldigheid hebben opgesteld kunnen hier geen rechten aan ontleend worden. Voor wat betreft de voorwaarden zijn de polisvoorwaarden van de betreffende verzekeraar leidend.